Mål

Först och främst måste du förstå begreppet ett mål. Ett mål är något som du vill spåra som den redan befintliga analysen inte spårar - allt från ett knappklick, nedladdningar, specifik sidvy, som en tack-sida efter en kassa och mycket, mycket mer.

Sidvisningsmål

Sidvisningsmålet är det enklaste att ställa in och konverteringen av målet kommer att ske när en besökare når en viss specifik sida.

Ett bra exempel skulle vara när du har en "tack" -sida efter konverteringen (nyhetsbrev, köp, formulär ..osv) där besökaren sedan skickas.

Anpassat Mål

Anpassade mål kräver lite extra kod implementerad på den spårade webbplatsen, vilket anges när du skapar ett nytt mål från kundpanelen.

Ett anpassat mål används främst för när du vill spåra en specifik händelse som händer på din webbplats, som inte kan spåras med sidvisningsmetoden.

Några exempel på var anpassade mål kommer att skina:

  • Spårning av klick på externa länkar
  • Spåra mer avancerade formulär
  • Spåra klick på specifika delar av dina sidor

Så här kan ett javascript-utdrag se ut för Anpassat Mål:

analytics.goal('my-goal');

När den här koden blir exekverad på insidan av din sida kommer målkonverteringen också att köras på vår sida